Het BAM in Bergen presenteert extra muros de expo ‘Het heilige’ van Jaume Plensa in het historisch hart van de Cité du Doudou. Nog tot 8 oktober kan je een twintigtal grootse werken ontdekken in het centrum van de stad van deze Catalaanse beeldhouwer en etser met internationale faam. Ik zag voor het eerst werk van hem in het Yorkshire Sculpture Park in Wakefield (Engeland). Later dook hij op tijdens Beaufort in de Abdij ter Duinen in Koksijde. In Leeuwarden ter ere van het kunstenparcours “De Elf Fonteinen” en dat beeld blijft er permanent. Net zoals de andere tien beelden in de 11 Friese Steden.
Iconische werken en ook in Bergen stralen de werken een bijzondere energie uit. Dat heeft niet alleen te maken met de monumentale grootte, maar ook met de manier waarop de kunstenaar de materie bewerkt. Twee bijzondere plaatsten werden uitgekozen in Bergen : de Grote Markt en de Stiftskerk van de Heilige Waldetrudis.
Drie gezichten van 7 meter hoog, kijken ons aan op de Grote Markt. Ze zijn prominent aanwezig. De imposante sculpturen zijn gemaakt van gietijzer, een tweedekeus-materiaal uit de voormalige metaalindustrie. Ze hebben geen herkenbaar gezicht, maar ze dragen elk wel een naam namelijk Carlota, Carla en Laura Asia. In de lengterichting van het plein vormen ze één geheel, ook al kijken de gezichten uiteenlopende richtingen uit. Vreemd is ook dat ze zo vederlicht lijken hoewel ze zo’n zeven meter hoog zijn en bijna zes ton wegen.
” Ik herinner me dat, toen ik in Belgïe woonde, ik deze regio bezocht met zijn smelterijen en mijnen, een behoorlijk zwaar landschap. Het was ook in die periode dat ik begon te werken met (giet)ijzer. Toen ik na deze periode terugkeerde naar Barcelona, heb ik het gietijzeren werk dat me internationaal bekend heeft gemaakt nog verder ontwikkeld. Als ik ergens een interventie doe, probeer ik mijn geheugen in te brengen, mijn afkomst die ook sterk verbonden is met deze industrie. Hier zijn we getuige van een klein wonder dat je vaak ziet in de hedendaagse kunst: mijn geheugen raakt het geheugen van anderen.” aldus Jaume Plensa.
Terwijl in het schip van de Stiftskerk eerder ‘onzichtbaren’ verschijnen. Die wij dan misschien met enige schroom aanstaren. Ze lijken zo heilig, zo mysterieus en zo kwetsbaar ook. De dubbelsculptuur genaamd ‘Invisibles’ hangen hoog in de middenbeuk. Anders dan de zeven ton wegende gietijzeren hoofden op de Grote Markt, lossen deze sculpturen haast op in de ruimte.
Tussen deze twee locaties ook op de Grote Markt vind je de zaal Saint-Georges, een ontheiligde kapel. Daar zijn zes werken geïnstalleerd : twee albasten gezichten van 1,80 meter in het eerste deel en drie gezichten met immateriële vormen van bijna 3 meter in het tweede deel.
Ook in de Jardin du Mayeur tegenover het Museum van de Doudou vind je een compositie die de Mens met de Natuur verbindt. Zeven figuren die elk een boom omarmen zittend op een kleine berm.
Deze solotentoonstelling is zeker geen tussendoortje tijdens de renovatiewerken van het BAM. Het parcours is een bevestiging van de rol die het museum op zich neemt binnen de stad. Een rol die zich zal vertalen in de aanleg van een esplanade voor het museum, de renovatie en herinrichting van het Maison Lescarts tot een stadsmuseum, de opening een rotstuin die vrij toegankelijk zal zijn voor publiek. De grenzen van het museum zijn duidelijk aan het verschuiven.
Het station van Mons is toch een 15 minuten stappen van het Centrum. Parkeren doe je best in de centrum parking, daar betaal je de eerste twee uur niets. Parkeren op straat is haast onmogelijk.
Mons is een bijzonder sympathieke stad. Alles is op wandelafstand. Er is veel te zien, je kan er lekker eten en drinken en je ontmoet er bijzonder vriendelijke mensen. Ja ik ben fan !
De openluchtexpo is gratis uiteraard. Wil je Salle Saint-Georges bezoeken dan betaal je 6 Euro vol tarief tot 4 Euro wie korting heeft. Je krijgt dan wel een bezoekersgids en een gezinsgids als je de tentoonstelling bezoekt met kinderen.
www.bam.mons
Laat een reactie achter