De klassieke oudheid was kleurrijker dan we denken. De oude Grieken en Romeinen versierden hun gebouwen en standbeelden met veel kleuren en ornamenten zoals gekleurde stenen of metalen als koper, zilver en goud. Waarom denken we dan dat marmeren beelden in de oudheid wit waren ? De drie voornaamste redenen zijn. Ten eerste bewaart verf op antieke standbeelden vaak slecht.
Ten tweede hebben kunstenaars in de renaissance een ideaalbeeld van witte marmersculptuur gecreëerd. Ten derde schotelen films, videogames en tv-series over de oudheid ons altijd witte, onbeschilderde standbeelden voor.
De Duitse archeoloog prof. dr. Vinzenz Brinkmann doet er al jarenlang onderzoek naar. Samen met zijn echtgenote, Ulrike Koch-Brinkmann, maakte hij tientallen reconstructies, op ware grootte en trouw aan de technieken van toen. De kleurrijke beelden van keizers, goden en mythologische figuren reizen al een tijdje de wereld rond. Nu zijn ze te zien in Tongeren. Deze reconstructies waren al te zien in 26 toonaangevende musea, van München, Kopenhagen over Athene, Istanboel tot San Francisco en New York toe. Voor het Gallo-Romeins Museum werd een volledig nieuwe scenografie uitgewerkt door het bureau Pièce Montée.
Het Gallo-Romeins Museum in Tongeren toont nu hoe ze er écht uitzagen: bontgekleurd. Bezoekers krijgen tientallen reconstructies te zien van antieke sculpturen, op ware grootte. Het gaat om beelden van onder andere goden, keizers, krijgers en mythologische figuren. Ze zijn kleurrijk beschilderd, net zoals in de klassieke oudheid. De expositie is bestemd voor een breed publiek. En is ook heel toegankelijk naar kinderen toe. Het moet gezegd worden dat het museum in Tongeren altijd sterke expo’s maakt. Bevattelijk en toegankelijk voor een groot publiek zonder de expertise uit het oog te verliezen.
Een video-installatie voert je mee de expo in. Je ontdekt hoe vaak we die witmarmeren sculpturen tegenkomen. In musea, maar ook in tuinen, films en in strips duiken ze op en altijd in het wit.
Even verderop zie je drie levensgrote, authentieke standbeelden. De topstukken staan krachtig opgesteld in een witglanzende ruimte. Er zijn sfeervolle filmbeelden van een marmergroeve nabij Carrara, in Italië, te zien. Je word echt meegezogen in de wereld van de antieke standbeelden.
In een andere zaal waan je je op de binnenplaats van een woning in het oude Griekenland. Centraal staat een standbeeld van een jonge vrouw, beschilderd in dromerige pastelkleuren. Projecties zorgen voor een spel van licht en donker.
Eén van de hoogtepunten van de tentoonstelling zijn de reconstructies van enkele beroemde bronzen sculpturen: twee oud-Griekse krijgers en een beeldenpaar dat bekendstaat als ‘de Bokser en de Prins’. Ook die bronzen sculpturen zagen er in de klassieke oudheid gekleurder uit dan je denkt. Edelstenen dienden als ogen, terwijl lippen, tepels en wimpers werden afgewerkt met koper, tanden met zilver. Ze zijn minstens even verrassend als de kleurrijke beelden in marmer.
Een bezoek aan de tentoonstelling kost 8 euro voor volwassenen, 5 euro voor wie korting krijgt en 1 euro voor kinderen en jongeren tussen de 4 en 18 jaar. Wie met museumpas komt kan gratis binnen.
Er is ook een Discoveryticket van de NMBS.
Bij de expo hoort een catalogus uitgegeven bij Lannoo Campus. De auteurs zijn Vinzenz Brinkmann, Ulrike Koch-Brinkmann en Sam Cleymans. De eerste hebben we al voorgesteld. Sam Cleymans is wetenschappelijk medewerker in het Gallo-Romeins museum waar nog tot 2 juni 2024 de expo plaatsvindt. Hij studeerde archeologie aan de KU Leuven. De verdienste van de cataloog zijn de heldere taal en fraaie vormgeving. Wie eenmaal de reconstructies in de cataloog en in Tongeren heeft gezien, kijkt voortaan met andere ogen naar de marmeren beelden in archeologische musea.
De Oudheid in Kleur. Lannoo Campus. Prijs : 29,99 Euro.
Laat een reactie achter