Nog tot 26 januari 2025 presenteert het Museum van Deinze en de Leiestreek de expo ‘Emile Claus. Prins van het luminisme’. Dat er veel volk zou komen, stond in de sterren geschreven. Maar de tentoonstelling overtreft alle verwachtingen en is een mega-succes. Dus best reserveren vooraf als je komt.
Neem je tijd want er is heel veel te zien.
In 2024 is het 100 jaar geleden dat Emile Claus (1849-1924), de belangrijkste Belgische impressionist, is overleden. Emile Claus genoot in zijn tijd grote bekendheid als schilder van het licht en Claus wist als geen ander de specifieke atmosfeer en het leven op en rond de Leie op doek te zetten. Met het sleutelwerk ‘Bietenoogst’ en vele andere werken uit zijn oeuvre is Claus onlosmakelijk met de collectie van het museum van Deinze en met de Leiestreek verbonden.
Uit alle periodes van het oeuvre van Emile Claus worden de mooiste schilderijen getoond, mede dankzij de uitzonderlijke samenwerking van het Museum voor Schone Kunsten in Gent.
Het talent van Emile Claus werd ontdekt tijdens zijn academische periode in Antwerpen. Claus ontpopte er zich onder meer als portret- en genreschilder. Zijn reis in 1879 – doorheen Spanje en Marokko – tot in Algerije was cruciaal voor zijn toenemende aandacht voor het landschap. In het daaropvolgend decennium brak de kunstenaar definitief door. Met sleutelwerken zoals ‘Het Hanengevecht’, ‘Bietenoogst en ‘De ijsvogels’ gooide hij hoge ogen en zijn schilderijen werden aangekocht door de grote musea, voor de koninklijke verzameling en belangrijke private collecties. De sublieme behandeling van het licht in zijn werken leverde hem onder andere de aanduiding van ‘Prins van het luminisme’ op. Tegen het einde van de 19de eeuw is de ‘Meester van Astene’, die zich inmiddels in de Leiestreek in Villa Zonneschijn vestigde, alomgekend bij het kunstpubliek.
De expo neemt je mee met meer dan 125 originele werken en talrijke objecten en archiefstukken doorheen de wereld van Emile Claus. Claus werd geboren als twaalfde van dertien kinderen, waarvan er naast Emile uiteindelijk slechts 4 overleven. Vader Alexander Claus baat er in Sint-Eloois-Vijve de herberg ‘In ‘t Gildhuis’ uit, tegelijk kruidenierswinkel en het lokaal voor de plaatselijke schuttersvereniging. Ontdek op de bovenverdieping de evocatie van een dergelijke oude kruidenierswinkel.
Claus huwt met Charlotte Du Faux (notarisdochter). Op de bovenverdieping hangt een prachtig portret van haar in haar zijden bruidskleed. Charlotte schenkt het schilderij in 1947 aan het museum. Haar jurk van zijde is meesterlijk geborsteld door Claus. Deinze ontpopt zich in het midden van de 19de eeuw als het epicentrum van de zijdenijverheid in ons land.
Claus wordt aanvankelijk begraven op het gemeentelijk kerkhof van Astene, maar wat later ontgraven en opnieuw begraven in de voortuin van Villa Zonneschijn. Dit op vraag van zijn overlevende echtgenote Charlotte Du Faux, die daarmee naar verluidt wil verhinderen dat Claus’ minnares Jenny Montigny bloemen blijft leggen op het graf. Als grafbeeld wordt een sculptuur van George Minne besteld, in witte marmer uitgevoerd en 4.000 kg zwaar. De vastberaden Montigny zal echter nog regelmatig bloemen over het toegangshek tot het domein gooien.
Alle info en tickets op www.emile-claus.be.
‘Emile Claus. Prins van het luminisme’ : een nieuwe monografie door auteur Johan De Smet uitgegeven door Hannibal Books Ned/Fra/Eng. Dit hardcover boek bevat bij wijze van luxe-catalogus ook afbeeldingen van alle kunstwerken die in de tentoonstelling worden getoond.
Laat een reactie achter